در ابتدای بخش پایانی موضوع چهارشنبه سوری دوست دارم براتون یه تصویر جالب بذارم...




این باور را داریم که هنوز هم می توان مثل قدیم با قاشق زنی و اجرای سنت ها کودکان را شاد کرد حتی درون آپارتمان و فضای محدود خانه هایمان!

راهکارهای مقابله با آسیب های چهارشنبه سوری :

  • به یاد داشته باشیم آتش های حجیم برپا نکنیم، چرا که ممکن است برای ما غیر قابل مهار شود!


  • برپایی آتش در مکان های زیر احتمال بروز حادثه را حتمی می سازد...

معابر باریک

نزدیکی پستهای برق یا ایستگاههای تقلیل فشار گاز

پارکینگهای عمومی

پارکینگ منازل

 فضاهای سبز و نزدیک درختان

 نزدیک پمپ های گاز و پمپ های بنزین

زیر بالکن ها

کنار ماشینهای پارک شده

وسط خیابان


در این مکانها یا احتمال آتش سوزی بالاست برای ماشینها، خانه ها، پمپ ها، درختها و... یا احتمال گیر افتادن خودمان و محاصره توسط آتش وجود دارد و یا بستن راه عبور افراد و نیروهای امدادی و...

  • خوب است برای روشن کردن آتش از محل های تعیین شده توسط شهرداری منطقه استفاده کنیم یا به آتش زدن جارو یا بوته ای خشک و کوچک در پشت بام یا حیاط خانه مان قانع شویم...

  • هنگام برپایی آتش باید شلنگ آب، کپسول اطفاء حریق و در صورت امکان جعبه کمکهای اولیه را در نزدیکی محل به گونه ای که به راحتی در دسترس باشد قرار دهیم.

  • برای برپا کردن آتش از الکل استفاده نکنیم و از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و کاربیت بر روی مواد آتش گیر چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر کوچه و خیابان خودداری کنیم، این مواد پیش از آنکه قادر نشان دادن واکنشی باشیم، از کنترل خارج شده و آسیب خود را خواهد زد.

  • آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی، جعبه های بزرگ چوبی و کپسول گاز بسیار بسیار بسیار خطرآفرین می باشد!


  • از انداختن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، کپسولهای کوچک گاز، فندک، حشره کش ها، آمپول، ظرفهای شیشه ای، قوطی های خالی و... توسط افراد بی احتیاط بر روی آتش جلوگیری کنیم، این وسائل به محض ترکیدن همچون ترکش و گلوله های پی در پی به تن و بدن ما وارد خواهند شد.
  • به یاد داشته باشیم از آویزان کردن لباس در پشت بام یا بالکن خانه در شب چهارشنبه سوری خودداری کنیم و اگر وسایلی را در بالکن نگهداری می کنیم در این شب آن ها را به درون خانه منتقل کنیم چراکه شاید فردی بی احتیاط یا بی ملاحظه وسایل آتش بازی را به سمت بالا پرتاب کند و باعث آتش سوزی شود!!!
  • فراموش نکنیم پنجره های خانه و همچنین خودرویی که بر آن سوار هستیم را بسته نگه داریم تا مانع از پرتاب مواد آتش زا به درون خانه و ماشین توسط افرادی شویم که بدون فکر عمل میکنند.
  • پارک کردن خودرو در معابر تنگ یا باریک و یا حرکت خودرو ها از خیابان های پر از خطر ممکن است باعث آتش سوزی خودرو شود. سعی کنیم در این شب خودروی خود را درون پارکینگ قرار دهیم و از رفت و آمدهای غیر ضروری بپرهیزیم.


  • پریدن از روی آتش با چادر یا دامن یا مانتوی بلند و یا آزاد برای بانوان و دختربچه ها خطر آتش گرفتن لباس را در پی دارد، اگر قصد پریدن از روی آتش را داریم باید لباس مناسب بر تن داشته باشیم، و آن را با دست جمع کنیم؛ برای پسربچه ها بند کاپشن، شال گردن، بند کیف، بند کفش و... میتواند خطرزا باشد، مراقب باشیم چهارشنبه سوری اصیل و باستانی خودمان با حادثه تلخ خراب نشود!
  • درضمن لباس کلاهدار هم نپوشید، حادثه در کمین شماست!
  • در صورت آتش گرفتن لباس بهترین کار اینست که: به هیچ عنوان ندویم، چون آتش مانند انسان برای زنده بودن نیاز به هوا دارد و دویدن هوای بیشتری به آن میرساند؛ بایستیم، صورتمان را با دستانمان بپوشانیم و روی زمین بخوابیم و غلت بزنیم تا آتش خواموش شود.




  • باید از خرید و نگهداری مواد محترقه، ساخت مواد محترقه و منفجره به خصوص در منزل، زیر زمین، محل کار و… جدا جلوگیری کنیم و در صورت نگهداری مواد آتش بازی، حتی کم خطر، حتما باید آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنیم، در مکان سرباز در یک جعبه که در آن بسته شود و با باد جابجا نگردد، باران و آب در آن نرود و بچه ها و حیوانات آن را باز نکنند و آفتاب هم به آن نخورد، در کل هیچ مسئله ای که باعث ایجاد تنش در آن شود وجود نداشته باشد و حتما دیگران را هم درجریان بگذارید که چنین چیزی را نگهداری میکنید، و با بی اطلاع گذاشتن آنها خطر را به آنان هدیه نکنید.


  • از همین حالا هم کمی دیر است ولی بیایید کودکان را بیشتر از قبل مراقبت کنیم و حواسمان باشد سرگرمی آخر سالشان بازی با جانشان نباشد!!! بررسی کنیم مواد محترقه و انفجاری حتی به مقدار بسیار کم، درون کمد، زیر تخت یا مبلمان، جیب لباس و کیفشان نگهداری نکنند، اگر مواد محترقه و منفجره را مشاهده کردیم بهترین کار این است که تمامی آن ها را درون یک ظرف پر از آب بریزیم.
  • طرز تهیه برخی از مواد محترقه در اینترنت موجود می باشد، حواستان به سایتها و وبلاگهایی که کودکانتان می روند باشد.


  • هرگز نباید مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار دهیم، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاپ شده و باعث صدمات جانی می شود.
  • باید به کودکان آموزش دهیم در صورتی که موتد محترقه را روی زمین دیدند هرگز به آن دست نزنند، حتا اگر به آن مشکوک بودید نیز بهتر است به آن دست نزنید و آن را از روی زمین برندارند چرا که ممکن است این مواد در دستشان عمل کرده و منفجر شود، بهتر است با 125 تماس بگیرید.
  • به یاد داشته باشیم مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنیم و به اطرافیان آموزش دهیم تا این کار را نکنند، اگر روی پشت بام بازی میکنیم، چیزی به پایین پرتاب نکنیم، همچنین از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ها و بالکن و پشت بام منازل که از عوامل عمده بروز آتش سوزی ها و سوختگی افراد است جلوگیری کنیم.


وظیفه انسانی ماست که آرامش سالمندان، بیماران، خانم های باردار را در نظر بگیریم



  • در صورت مشاهده رفتارهای خطرناک و ناهنجار می توانیم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهیم...


در پایان این بخش از صمیم دل برایتان شبی آرام و خاطره شاد انگیز آرزو داریم...



منابع:

Asriran.com

Irna.ir

Mehremihan.ir

Farsnews.com

Mehrnews.com

کتاب کمک های اولیه و فوریت های پزشکی در سوانح