حفظ امنیت فرزندان هنگام رانندگی در خودرو از مهم‌ترین وظایف هر پدر و مادری است. متاسفانه هر ساله صدها نوزاد و کودک خردسال به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی صحیح، در حوادث رانندگی آسیب دیده یا حتی جان خود را از دست می‌دهند!
استفاده از صندلی خودرو مخصوص کودک می‌تواند به حفظ امنیت کودکان هنگام رانندگی کمک بسیار زیادی کند. اهمیت این موضوع تا حدی زیاد است که در بعضی از کشورها قوانینی در رابطه با اجباری بودن استفاده از صندلی خودرو کودک وضع شده است، در حالی‌که در اکثر جوامع پیشرفته استفاده از صندلی خودرو کودک یک اصل محسوب می‌شود و متاسفانه بسیاری از خانواده‌های ایرانی از اهمیت این موضوع غافل هستند!


در آغوش گرفتن یا قرار دادن کودک روی زانو هنگام حرکت خودرو به‌ هیچ ‌عنوان امن نیست. در این حالت ممکن است با جزئی‌ترین تصادف نوزاد از آغوش فرد خارج شده یا حتی خود فرد به او آسیب بزند! حتی کیسه‌ی هوا که برای ایمنی سرنشینان خودرو در نظر گرفته شده است می‌تواند در تصادفات جان نوزادی را که در صندلی جلوی خودرو قرار دارد تهدید کند.
به گزارش پایگاه خبری پلیس سرهنگ مرادی، مدرس دانشگاه و معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در یادداشتی با عنوان «ایمنی و سلامت کودکان در خودرو» می‌نویسد: «کودکان، آسیب‌پذیرترین سرنشینان خودروها محسوب می‌شوند لذا کودکان را قربانی سهل‌انگاری‌های خود نکنیم، یکی از وسایل محافظت از کودکان در برابر حوادث رانندگی صندلی ایمنی کودک است که نقش غیرقابل‌انکاری در حفاظت از کودکان بر عهده دارد.» قطعا کودکان نه ‌تنها بزرگ‌ترین سرمایه‌ی هر پدر و مادر بلکه بزرگ‌ترین سرمایه‌های هر کشور محسوب می‌شوند. پس بهتر است با رعایت اصول ایمنی و استفاده از یک صندلی کودک مناسب در خودرو امنیت آن‌ها را در هنگام رانندگی تضمین کنیم.

بسیاری از ما فکر می کنیم شاید اگر بچه خودمان را در هنگام رانندگی در آغوش بگیریم امنیت او در هنگام رانندگی بیشتر خواهد بود. اما برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند در صورت تصادف و اگر کودک در آغوش ما باشد، نقش ایربگ را ایفا خواهد کرد و متاسفانه شدیدترین خطرها متوجه او خواهد شد.
حوادث رانندگی برای کودکان، تنها مختص کشور ما نیست و در اروپا هم سالیانه ۶۰هزار کودک در سوانح رانندگی مجروح و ۷۵۰ نفر نیز کشته می شوند؛ علت این امر استفاده نکردن کودکان از کمربند ایمنی و یا صندلی متناسب با وزن و سن آنهاست.
برخی از والدین تصور می کنند اگر کودک خود را در صندلی عقب بنشانند در صورت تصادف خطری متوجه او نخواهد شد اما در اینگونه مواقع احتمال پرت شدن کودک از صندلی عقب به سمت شیشه در مقایسه با افراد بزرگسال ۶ تا ۷ برابر است، حتی اگر کودک پرت نشود ممکن است بین صندلی گیر کند.
برای امنیت بیشتر کودکان، صندلی هایی مخصوص آنها طراحی شده است که در موقع ترمز شدید احتمال صدمه به کودک را به میزان بسیار زیادی پایین می آورد. بطوریکه نتایج مطالعه نشان می دهد که این صندلی ها خطر آسیب های وخیم را ۷۸ درصد و خطر آسیب های جزئی را ۷۵ درصد می کاهند.