کودک ایمن_ناجی فردا

به سایت مهارت ایمنی و آگاهی کودک خوش آمدید

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

ایمنی وسایل گرمایشی در مدرسه های سراسر کشور

ایمنی وسایل گرمایشی در مدرسه های سراسر کشور

گوشه ای از منشور حقوق دانش آموزی:

با توجه به حضور چندین ساله دانش آموزان در مراکز آموزشی و به علت شرایط سنی و اجتماعی خاص آن ها، دانش آموزان بسیار آسیب پذیر می باشند و این آسیب پذیری ایجاب می کند که با وضع قوانین مناسب و خاص برای دانش آموزان زمینه های لازم جهت رشد و سلامت جسمی، فکری و روانی آنها تامین شود...


بیش از سه میلیون دانش آموز در سی هزار مدرسه نا ایمن تحصیل می کنند و این نا ایمنی ها محدود به آتش سوزی و گاز گرفتگی نمی شود بلکه بسیاری از این مدارس به دلیل بافت فرسوده ای که دارند با زلزله 4 ریشتری خراب خواهند شد!!!


آغاز فصل سرما برای دانش آموزان بیشتر مناطق روستایی کشور همراه با سوز و سرمای طاقت فرسای کلاس است و هنوز هم بعضی از مدارس با چراغ نفتی یا بخاری های گاز سوز گرم می شوند.

در طول هفده سال گذشته 6 مدرسه روستایی دچار حادثه شدند که تعداد 63 دانش آموز دچار سوختگی شدید و 4 نفر جان خود را از دست دادند...


هدف این است که پیشگیری کنیم از تکرار خاطره اندوهناک سوختن دانش آموزان...

نکات و تمهیدات ایمنی لازم برای پیشگیری از حادثه آتش سوزی، سوختگی و گاز گرفتگی در مدرسه ها:


گرمایش مدرسه با بخاری های نفت سوز:


استفاده از بخاری های نفت سوز خطرات زیادی را برای دانش آموزان به همراه دارد...

قبل از نصب و استفاده از بخاری های نفت سوز آن را سرویس کنید.

لوله‌های دودکش باید تمیز و بدون کربن‌های نسوخته و آزاد که به شکل دوده به جدار داخلی لوله می‌چسبد، باشد. بنابراین قبل از نصب بخاری باید از بازبودن مسیر دودکش اطمینان یابید.

بخاری‌های نفت سوز باید از انواع جدید و با پوشش محافظ کوره بوده و استفاده از بخاری‌های بدون محافظ ممنوع است.

استفاده از وسایلی نظیر علاء الدین و بخاری‌های بدون حفاظ جهت تأمین گرما غیرمجاز است.

نصب بخاری در مکان مناسب و با توجه به وسعت کلاس بسیار با اهمیت می باشد، به طوری که فاصله بخاری تا دانش‌آموزان کمتر از 1/25متر نباشد.

دستورالعمل فاصله بین روشن و خاموش کردن مجدد باید حداقل 5 دقیقه باشد.

نگهداری سوخت بخاری‌های نفت سوز در داخل ساختمان ممنوع است و حداکثر سوخت مصرفی نگهداری شده در فضای باز مدرسه 220 لیتر می‌باشد، در صورت نیاز بیشتر باید مخزن سوخت یا در زمین دفن و یا کاملا با مصالح ساختمانی دوربندی و مجزا گردد.


گرمایش مدرسه با بخاری های گاز سوز:


بخاری‌های گازسوز قطعا باید در مدارسی مورد استفاده قرار گیرد که از لوله‌کشی گاز شهری بهره‌مند می‌باشند.

بخاری‌های گاز سوز باید از نوع استاندارد باشد و در لوله ‌کشی و نصب آن نکات ایمنی رعایت شود.

شلنگ گاز نـــباید با میخ یا پرچ به زمین ثابت گردد!

نصب هر گونه لوله گاز در محل رفت و آمد دانش‌آموزان و یا جاهایی که به صورت میله بارفیکس در هوا عبور داده شده است ممنوع است.

لوله‌‌ ای که در داخل کلاس به صورت روکار نصب می‌گردد، باید با بست محکم گردد.

کلیه بخاری‌های گازی باید دارای دودکش مستقلی باشد که تا پشت بام ادامه داشته و مجهز به کلاهک  H شوند.

هیچ گاه از شبکه لوله کشی گاز انشعابات فرعی نگیرید، زیرا از هر شیر گاز تنها یک وسیله گازسوز با استفاده از شلنگ مخصوص مجهز به بست مناسب و حداکثر طول 1/5 متر می‌تواند تغذیه کند.

استفاده از بخاری‌های دیواری با شعله مستقیم و بخاری‌های فاقد دودکش در مدارس ممنوع است.

دستورالعمل روشن و خاموش کردن بخاری باید به طور واضح روی بخاری نصب شود، در این دستورالعمل تأکید شود فاصله بین خاموش شدن و روشن کردن مجدد باید حداقل 5 دقیقه باشد.

استفاده از انواع بخاری‌های گازسوز به وسیله سیلندر و همچنین اجاق و روشنایی پیک نیک به منظور ایجاد گرما و روشنایی در کلاس و آموزشگاه اکیدا ممنوع می‌باشد.

در صورت استفاده از بخاری باید اطراف آن با حفاظ فلزی مناسب و مطمئن پوشانیده شود تا دانش‌آموزان به بخاری دسترسی نداشته باشند و نتوانند سوخت آن را کم یا زیاد نمایند.

بررسی و کنترل دودکش، شیرقطع کن، روشن یا خاموش بودن بخاری‌ها توسط خدمتگزار آموزشگاه روزانه قبل از ورود و بعد از خروج دانش‌آموزان الزامی است.

در پایان فصل زمستان بخاری‌ها باید به دقت تمیز شده و برای استفاده بعد در جای مناسبی نگهداری گردند.


گرمایش مدرسه با سیستم شوفاژ:


در مدارسی که از شوفاژ استفاده می‌شود باید رادیاتورها در بریدگی های داخل دیوار کار گذاشته شود در غیراین صورت باید مجهز به حفاظ باشد.

سرویس به موقع شوفاژ در آغاز فصل سرما دارای اهمیت زیادی بوده و لازم است توسط متخصص تأسیسات انجام گیرد.

کاربردهای دیگر از موتورخانه مانند انبار کردن و نگهداری کاغذ و اقلامی که آتش زا هستند ممنوع می‌ باشد.


در آخر مسوولان مدارس توجه داشته باشند سیم های برق و لوله بخاری از قسمت های چوبی ساختمان عبور نکرده باشد، هم چنین ایمنی مخزن سوخت و شبکه برق در محل های نگهداری سوخت و مواد قابل اشتعال (نظیر کاغذ و ...)، به دقت توسط متخصصان مربوطه کنترل شود و در این زمینه نصب کپسولهای آتش نشانی در مدارس و آموزش لازم در مورد نحوه استفاده از آن ها به خدمه، کارکنان مدارس و همچنین دانش آموزان ضروری است.

هم چنین یادگیری نحوه صحیح رویارویی با حادثه را جدی بگیرید...

به طورمثال:

چنانچه پس از نصب وسایل گرمایشی با نشتی گاز روبرو شدید باید فورا شیر اصلی گاز را ببندید و از دست زدن به کلید برق و هر وسیله برقی که ایجاد جرقه نماید جدا خوداری نمایید.

دانش‌آموزان را با نظم و ترتیب از محل آلوده به گاز خارج کنید و در و پنجره‌های کلاس‌ها را با استفاده از دستمال خیس شده باز نمایید.(جهت جلوگیری از جرقه حاصل از الکتریسته ساکن).

چنانچه کنتور برق در فضای آلوده به گاز قرار نداشته باشد برق را از فیوز برق اصلی قطع کنید و یاری خواستن از نیروهای امدادی را فراموش نکنید.


آمار و ارقام برگرفته از سایت:

خبرگزاری تحلیلی ایران

www.khabaronline.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناجی
گوشه ای از اشتباهات شهروندان و خطر مسمومیت با منوکسید کربن به روایت تصویر

گوشه ای از اشتباهات شهروندان و خطر مسمومیت با منوکسید کربن به روایت تصویر



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناجی
مسمومیت با منوکسید کربن

مسمومیت با منوکسید کربن

بازهم شروع فصل سرما و باز هم خبرهای مختلفی از قاتل نامرئی که به اصطلاح گاز گرفتگی قربانیان خود را به خواب شیرین و بی بازگشت می کشاند...



مخاطرات منجر به مسمومیت حاد با گاز منوکسید کربن مربوط به آبگرمکن های گازی، بخاری نفت سوز، بخاری گاز سوز دودکش دار و بدون دودکش، منقل زغال، سماور، اجاق گاز، خوراک پز، سیستم حرارت مرکزی یا شوفاژخانه، پکیج حرارتی گاز سوز، شومینه و دود اگزوز خودروها و موتورسیکلت ها در فضای بسته می باشد، هم چنین افراد شاغل در بعضی از صنایع مانند معدن زغال سنگ، صنایع ذوب فلزات، صنایع شیمیایی و تصفیه ی نفت در معرض خطر مسمومیت قرار دارند!

گاز منوکسید کربن حتی در آتش سوزی ها به شدت تولید می شود و بیرون آوردن افراد از محیط در حال سوختن بسیار با اهمیت می باشد، هم چنین بودن کودکان درون خودروی روشن در پارکینگ های طبقاتی خطر مسمومیت با گاز منوکسید کربن را در پی خواهد داشت.

به خوبی نمایان شد که این قاتل نامرئی جان افراد را در تمامی فصول سال تهدید می کند!!!

                                                                                

در دهه (1392-1383) هشت هزار و 447 نفر از هموطنان به علت مرگ های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست داده اند. بر اساس این گزارش در فاصله سال‌های 1383 تا 1392 آمار مرگ بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن همواره بیش از 700 نفر بود (به استثنای سال 1391 که آمار تلفات 697 نفر بود) اما در سال گذشته این رقم با کاهش قابل توجهی مواجه شد و به 626 فوتی رسید.

در این مدت بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در سال 1386 با رقم یک هزار و 24 نفرگزارش شده است.

در سه ماهه نخست سال جاری 114 نفر در کشور بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش 8.1 درصدی مواجه بوده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در بهار سال 1394 تعداد 84  مرد و 30 زن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان باخته‌ اند.

در خرداد ماه سال 1394 آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن با افزایش مواجه بوده است، این آمار از 17 نفر در خرداد سال گذشته به 29 نفر در سال جاری رسید.

به طور کلی براساس آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور سال 1393 کمترین آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را در ده سال گذشته داشته است.

نکته قابل تامل این است که قربانیان این گاز مهلک در فصل سرما به حداکثر می رسند!



۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناجی