کودک ایمن_ناجی فردا

به سایت مهارت ایمنی و آگاهی کودک خوش آمدید

۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

جاده های حادثه خیز (بخش دوم)

جاده های حادثه خیز (بخش دوم)

بخش 20 - جاده وهن آباد :

وهن آباد شهری در حوالی رباط کریم در استان تهران است. محور مواصلاتی این جاده به اتوبان قم که تردد بسیار بالایی دارد، یکی از جاه های پرخطر است. عرض کم و تعریض نیمه کاره و همچنین دید کم در شب به دلیل وجود نداشتن نور کافی از دلایل حادثه خیز بودن محور وهن آباد است. اگر قصد گذر از این منطقه را دارید، حتما زمان سفرتان را طوری تنظیم کنید که به شب و تاریکی نخورید.




بخش 21 - اتوبان پردیس :

اتوبان پردیس تهران هم یکی از معابر حادثه ساز در کشور است. قبل از افتتاح رسمی این پروژه، وجود نداشتن معابر و برخی اشکالات فنی باعث شده بود این اتوبان حتی برای مدتی بسته شود. با اینحال، این روزها خبرهایی از تصادف هایی در این معبر به گوش می رسد. رعایت نکات ایمنی و سرعت مجاز می تواند سلامت شما را در این جاده تضمین کند.


بخش 22 - جاده اصفهان :

این جاده کفی و یکنواخت است و تردد خودروهای ناهمگونی مثل کامپیون و خودروی سواری در آن زیاد است و باید ضمن حفظ آرامش، سرعت مجاز را رعایت و در مواقع خستگی حتما جایی را برای استراحت انتخاب کنید تا یکنواختی جاده باعث پرت شدن حواس شما نشود .


بخش 23 - جاده سلفچگان :

این جاده های پر پیچ و خم و پرچاله حتما راننده ای را می طلبد که از رانندگی در جاده آگاهی و تجربه داشته باشد. اگر راننده ای خسته و تازه کار هستید، به هیچ وجه در شب در این جاده حرکت نکنید. از وضعیت آب و هوایی این جاده هم قبل از سفر حتما باخبر شوید.


بخش 24 - سر پل ذهاب به ثلاث باباجانی :

یک محور کوهستانی در استاد کرمانشاه است که در دامنه کوه دالاهو قرار دارد.
در زمستان خطر ریزش برف دارد و تردد در آن به سختی صورت می گیرد.



بخش 25 - آزادشهر  _ شاهرود :
 
به علت بارش برف و کولاک شدید محور شاهرود به آزادشهر واقع در استان سمنان یکی از جاده هایی است که نیاز به دقت بالای رانندگی دارد .جاده ترانزیتی آزادشهر به شاهرود یکی از جاده های پر تردد در شمال استان گلستان می باشد.



بخش 26 - محور کیاسر :

محور کیاسر تنها محور اصلی است که ساری را به سمنان متصل می‌کند. مهم‌ترین خطری که در جاده کیاسر مردم را تهدید می‌کند، برف است. برف سنگین در کیاسر باعث بروز حوادث جبران‌ناپذیری می‌شود. شرایط جاده به‌گونه‌ای است که یا تصادف نمی‌شود یا اگر تصادف شد، خیلی سنگین است. بنابراین در هنگام رانندگی در این محور باید دارای مهارت های بالا باشید .



بخش 27 - محور ابرکوه- خاتم :

جاده ابرکوه- خاتم که با شرایط فعلی و قبل از اتمام کامل پروژه به بهره برداری رسیده است، به یکی از خطرناک ترین جاده های استان تبدیل شده .
این پروژه نیمه تمام یکی از خطرناک ترین جاده های استان است.
جاده هارونی به پنج انگشت فاقد شانه سازی مناسب و علائم رانندگی و ایمنی لازم و عرض کم است، که در اصل یک جاده روستایی است و برای جاده ارتباطی بین دو شهرستان مناسب نیست. جاده هارونی محل عبور و مرور کشاورزان و روستاییان بخش بهمن است، که این موضوع می توانند بیشترین آسیب را در این جاده ایجاد کند. همچنین در تعطیلات نوروز و با توجه به حجم مسافر در بخش بهمن، این جاده می تواند موجب خسارات جانی و مالی بیشتری شود.


بخش 28 - درگز _ قوچان _ باجگیران :

وجود مرز لطف آباد و باجگیران با کشورترکمنستان ،عبور کامیونهای ترانزیتی و صادراتی ،حضور گردشگران داخلی و خارجی ، رفت و آمد  اهالی روستاییان بخش باجیگران و تعدادی از روستاهای بخش مرکزی به قوچان به عنوان مرکز شهرستان  در این جاده اهمیت رسیدگی به این جاده را دوچندان کرده است.
 بدلیل عبور کامیون ها از این مسیر و کوهستانی بودن آن مجبور خواهید بود  بارها از ترمز استفاده کنیم که این امر باعث آسیب رساندن به آسفالت  و ایجاد حفره و یا جمع شدن بخشی از آسفالت میشود.
در بعضی از قسمتهای جاده یک لاین کامل خراب است و این امر در بعضی از موارد باعث ایجاد تصادف به علت انحراف به چپ می شود.
توریستهای زیادی در این جاده تردد می کنند که به مسیر آشنا نیستند و در برخی از مناطق بعلت خرابی آسفالت شاهد انحراف خودروی آنها از جاده و واژگونی خودرو خواهیم بود .
در این منطقه نقاط بکر طبیعی وجود دارد و تعطیلات می تواند پذیرای علاقه مندان بسیاری  باشد اما بدلیل وضعیت بد جاده کمتر کسی حاضر به تردد در آن است .



بخش 29 - جاده یوش بلده:

جاده­ای که دو جاده شمالی ایران یعنی هراز را به چالوس وصل می‌کند، جاده ­ای است که تقریباً در مسیر دره بلده ساخته شده

جاده پرپیچ و خم «دوآب» تا «سیاه­ بیشه» جاده­ ای زیباست با روستاهای دیدنی و طبیعت تماشایی مسیری به کوتاهی یوش به بلده یا به درازای فاصله چالوس تا هراز. مسیر یوش بلده به نور که از جاده چالوس آغاز مى‌شود، شما را به دنیایى متفاوت مى‌برد. این راه، جاده‌اى کوهستانى و آسفالت اما رفت و آمد خودروها کم است. در گذر از این مسیر آنچه می‌بینید تپه، دره و درخت و روستاهایى با بام‌هاى شیروانى است.
تا چشم کارمی کنه دره هست و چون در ارتفاعات هست ، تقریباً همیشه مه گرفتست ، طوریکه دید بسیار کم است ،حتی در مرداد،  پس تا میتوانید احتیاط کنید .


بخش 30 - جاده بوشهر :
شیراز گردنه ی کنارتخته و تنگ ابوالحیات دو نقطه ی واقعا خطرناک در این مسیر هستند که در سال های اخیر با تعریض جاده سعی شده است بار ترافیکی از تنگ ابوالحیات کاسته شود .


بخش 31 - جاده اهر _ تبریز :

مسوولان باید به فکر این راه ارتباطی خطرناک باشند که همه ساله جان چندین تن از هم وطنان را میگیرد و البته میزان تردد در این جاده بسیار بالاست.
بالا بودن سوانح رانندگی در طول مدت کوتاه، جاده اهر- تبریز را تبدیل به جاده مرگ و وحشت کرده و این در حالی است که وعده ها در خصوص ساخت بزرگراه در این محور همچنان ادامه دارد . جاده اهر – تبریز یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین جاده های کشور است و در طول سال های گذشته همواره جزو سوژه ها و تیترهای رسانه ها بوده و کمتر هفته ای است که ، خبر کشته و مصدوم شدن عده ای مردم در این جاده در مطبوعات منتشر نشود، جاده ای که نام هایی همچون جاده مرگ و جاده وحشت گرفته است.
 با وجود برخی مشکلات در این جاده، مردم نیز باید با رعایت فرهنگ راهنمایی و رانندگی برای کاهش تعداد تلفات و تصادفات در این جاده تلاش کنند زیرا در صورت رعایت این فرهنگ به طور قطع درصد بالایی از این تصادفات کاهش خواهد یافت.


بخش 32 - جاده گناوه به گچساران :

اگر به نقشه جغرافیایی ایران بنگرید متوجه می‌شوید دو استان بوشهر و کهگیلویه بویراحمد هم مرز هستند. این دو استان با یک جاده خطرناک، باریک و پر پیچ و خم بین شهرستان‌های گناوه در استان بوشهر و گچساران در استان کهگیلویه با هم مرتبط می‌باشد. جاده‌ای که از حداقل‌های یک جاده مواصلاتی برخوردار نیست و ۳۸ سال پیش توسط شرکت نفت جهت تسهیل در کارهای عملیاتی خود ایجاد شده شده و اداره راه هیچ نقشی در ساخت آن نداشته است. در حال حاضر این جاده یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور است. جاده‌ای که علاوه بر کوهستانی و پر پیچ خم بودن دارای آسفالتی بی‌کیفیت و پر چاله است. عرض جاده بسیار کم و فاقد شانه راه و همچنین علائم هشدار دهنده و اخطاری است و در بخش‌هایی حتی خط کشی وسط جاده نیز پاک شده است.

این جاده درطول سال بویژه ایام تعطیلات نوروز یکی از نقاط پرتردد به شمار می‌آید و تاکنون حوادث جاده‌ای زیادی دراین نقطه رخ داده است که باید مسوولان ذیربط هرچه زود‌تر در برطرف کردن نواقص و روان سازی این مسیر اقدام کنند زیرا که جاده راه دسترسی قریب به ۲۰ روستای بخش مرکزی گناوه به مرکز این شهرستان است.



بخش 33 - محور شمال _ جنوب  استان لرستان:

 محور «شمال - جنوب» رکورددار بیشترین تردد و تصادف در میان جاده‎های استان لرستان بوده است.
در حالی‌که ۲ درصد تردد وسایل نقلیه در ایام نوروز سال گذشته به محورهای مواصلاتی استان اختصاص داشت، ۴ درصد تلفات جاده‌ای کشور در این ایام سهم محورهای لرستان بوده است.
اوج تردد وسایل نقلیه ایام نوروز مربوط به سه مقطع ۲۴ تا ۲۸ اسفند ۹۴، ۳ تا۶ و ۹ تا ۱۱ فروردین ماه ۹۵ بوده و با توجه به افزایش تردد در این سه مقطع، بیشترین تخلفات و تلفات نیز در همین بازه زمانی به وقوع پیوسته است.
در ایام نوروز سال گذشته محور «شمال - جنوب» مقاطع «خرم آباد - بروجرد»، «خرم‌آباد - پلدختر»، «چالانچولان - ازنا» و «بروجرد - پلدختر» بیشترین سهم را در این آمار دارند.
در ایام سفرهای نوروزی سال گذشته ۲۸ نفر فوتی ناشی از تصادفات در محورهای استان به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل آن با ۲۲ نفر فوتی از رشد قابل ملاحظه‎ای برخوردار بوده است.
عمده‎ترین علت تصادفات توجه نکردن به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده است.


بخش 34 - محور قاین _ بیرجند :

این مسیر یکی از نقاط حادثه خیز جاده قاین – بیرجند است که عملیات اصلاح آن در یک باند به روش روسازی بتنی از حدود 4 ماه پیش آغاز شده است.
محور بیرجند _ قاین یکی از پر ترددترین محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی بوده که به دلیل قرار گرفتن در مسیر مشهد مقدس میزبان تعداد زیادی از وسایل نقلیه است با این‌ وجود جاده باریک، پیچ ‌در پیچ و تک بانده در دل کوهستان سرعت تردد در این محور را کند کرده و حالا دیگر پاسخگوی حجم ترددها نیست.


بخش 35 - جاده رفسنجان _ نوق و رفسنجان _ زرند :

در جاده های رفسنجان- نوق و رفسنجان- زرند حوادث ناگواری رقم می خورد که نیاز به رسیدگی و رفع این معضل دارد .
 جاده رفسنجان – نوق دومین جاده مرگ‌بار استان/۱۱ کشته در یک ماه داشته است .
بر اساس اطلاعات اداره راه و شهرسازی، جاده رفسنجان – نوق دومین جاده مرگ‌بار استان کرمان بوده و طی یک ماه اخیر ۱۱ کشته داشته است.پس در هنگام رانندگی در این جاده تا میتوانید احتیاط و دقت رانندگی کنید.



بخش 36 - جاده بم :

خطرناک ترین جاده استان کرمان است
 جاده کرمان – بم که به مرگبارترین جاده کرمان شهرت دارد ۱۳ سال در حال اجرا است اما هنوز هم این جاده حادثه خیر شاهد بروز تصادف های متعدد است.
محورهای کرمان _ بم، انار _ رفسنجان، کرمان _ سیرجان، جیرفت _  کهنوج و کرمان _ رفسنجان به ترتیب پرحادثه‌ترین جاده های استان کرمان هستند.
سال 82 پس از زمین لرزه بم تنها راه امداد رسانی بعد از فرودگاه بم جاده یک طرفه کرمان به سمت بم بود که در بروز زمین لرزه و همچنین بازسازی این شهر و رفت و آمدهای روزانه هزاران خودروی سنگین برای امداد رسانی این جاده دچار خسارت های جدی شد.
10 کیلومتر از این جاده هنوز یک طرفه است و یکی از خطرناک ترین نقاط حادثه خیز جاده های استان کرمان محسوب می شود.
جاده کرمان – بم تنها راه ارتباطی استان کرمان به سیستان و بلوچستان محسوب می شود و یکی از دو محور دسترسی استان کرمان به هرمزگان نیز به شمار می رود.
از سوی دیگر هفت شهرستان جنوبی استان کرمان که یک میلیون نفر جمعیت دارند نیز برای رفت و آمد به مرکز کشور از این جاده عبور می کنند و 4 میلیون تن محصولات کشاورزی این منطقه از استان نیز از همین جاده به بازارهای مصرف منتقل می شود .
طولانی بودن جاده های استان کرمان موجب شده است اکثرا رانندگان  دچار خستگی شوند که در نهایت موجب واژگونی خودرو می شود


بخش 37 - جاده های کوه گنو :

برای رسیدن به طبیعت بسیار زیبای کوه گنو در بندرعباس شما راه های خطرناکی را باید پشت سربگذارید. پس سعی کنید طبیعت زیبا و دلفریب آنجا مانع عدم تمرکز شما در حین رانندگی نشود و با سرعت مجاز حرکت کنید .


بخش 38 - بوشهر  _ کازرون :

محور بوشهر به کازرون یکی از جاده های خطرآفرین است. نام این جاده را در گوگل جستوجو کنید تا در کمتر از یک ثانیه گوگل لیستی از هزاران صفحه را برایتان لیست کند که در اغلب آنها درباره تصادف در این محور نوشته شده است!
پس قبل از حرکت کردن به سمت این جاده مسائل فنی خودرو خود را بخوبی چک کنید و به علائم راهنمایی و رانندگی دقت نمایید .


بخش 39 - سنندج _ مریوان :

جاده سنندج – مریوان یکی از جاده های پرترافیک استان کردستان به شمار می‌رود. این محور با داشتن پیچ های خطرناک یکی از جاده های خطرناک کشور است ، سبقت های بی موقع و غیر مجاز،  سرعت بالا میتواند از علت های اصلی به خطر افتادن جان مسافران در این جاده باشد .



منابع:

1- http://www.eghtesadnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-15/107763-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%AF

2- http://www.yjc.ir/fa/news/5404090/7-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

3- http://roznameiran.blogfa.com/post-106.aspx

4- http://sarveabarkouh.ir/-/%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D9%88%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D8%AA%D9%85-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

5- http://iranata.com/2013/01/dangerous-roads.html

6- http://iranata.com/2013/02/dangerous-roads-2.html

7- http://shabestan.ir/detail/News/605428

8- https://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/04/14/421345/%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B7%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%88%D8%A8-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

9- http://www.mehrnews.com/news/3889111/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A712- B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

10- http://nasimeqaen.ir/item/18283/%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%DA%86-%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%82%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%B1%D8%AC%D9%86%D8%AF%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1

11- http://aharvesal.ir/?p=24418

12- http://www.asriran.com/fa/news/520511/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B9%DA%A9%D8%B3

13- http://www.mehrnews.com/news/1779689/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86


14- http://www.salamlordegan.com/Print.aspx?id=77955

15- http://aharvesal.ir/?p=35559

16- http://www.yjc.ir/fa/news/5613674/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81-%D9%85%D8%B1%DA%AF%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%A8

17- http://www.irna.ir/ilam/fa/News/82406749/

18- http://www.poolnews.ir/fa/news/38110/%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%85%D8%B3%D8%AF%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

19- http://www.khanehkheshti.com/55877/%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%88%D9%82-%D8%AF%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%B1%DA%AF%E2%80%8C%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A7/

20- http://rorasti.ir/22756/%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%88%D9%82-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%AF/

21- http://www.dana.ir/news/666149.html/%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF--%D9%86%D8%A7%D8%BA%D8%A7%D9%86--%D8%A7%DB%8C%D8%B0%D9%87--4-%D8%AE%D8%B7%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D9%88%D8%BA%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C

22- http://hodana.ir/fa/news/371435/%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B2-%D9%82%D9%88%DA%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%82%D9%88%DA%86%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%AC%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%82%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%DA%86%D8%B1%D8%AE-%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

23- http://namehnews.ir/fa/news/120414/%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AE%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D9%86-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86























۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناجی
جاده های حادثه خیز

جاده های حادثه خیز

بخش نخست

تصادفات جاده ای یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر در جهان و به ویژه در ایران است. با توجه به آمار بالای حوادث ترافیکی مرگبار در کشور و اهمیت جاده ها و همچنین نقاط حادثه خیز در وقوع این حوادث، می بایست اقدامات زیادی در زمینه اطلاع رسانی وآگاهی عموم مردم انجام گیرد.
گروه کودک ایمن _ناجی فردا
با توجه به رسالتش مبنی بر فرهنگ سازی ایمنی و گسترش هرچه بیشتر آن در جامعه، امسال توانسته از منابع موجود و همچنین مصاحبه های میدانی با کارشناسان، تعدادی از محورهای  مواصلاتی شهرهایی که دارای ریسک بالای تصادفات می باشند را، مشخص کرده و جهت هشیار کردن مسافران  معرفی کند  .

پ.ن: الویت پر خطر بودن جاده ها ربطی به شماره آنها ندارد.

https://telegram.me/koodakeimen


بخش 1 - جاده هراز
این جاده در روزهای نوروز میزبان چهار ‌میلیون مسافر است. حجم زیاد تردد در کنار ظرفیت پایین جاده، گاهی موجب به‌وجود آمدن ترافیک‌های بسیار طولانی می‌شود، برای همین تلاش می‌کنند تا این جاده را از دو باند به چهار باند ارتقا دهند و تا به امروز نیمی از جاده چهاربانده شده است. بااین‌حال، جاده هراز جاده‌ای ناامن بوده و بخشی از این ناامنی، علاوه بر عوامل انسانی، به زیرساخت‌های آن برمی‌گردد. آمار تصادفات رانندگی در جاده هراز بسیار بالاست. این جاده در زمان ساخت نیز کشته و زخمی‌های زیادی برجای گذاشته. از دیدگاه اداره راه‌ و ترابری استان مازنداران، کیلومتر ١٨ تا ٢٢ جاده رودهن به سمت امامزاده‌هاشم، بحرانی‌ترین قطعه این راه از نظر سقوط بهمن نیز می باشد .

بخش 2 - جاده اسالم به خلخال
جاده ٧٠ کیلومتری اسالم به خلخال که استان اردبیل را به گیلان و زنجان متصل می‌کند، ١٨ کیلومترش از گردنه الماس در حوزه استحفاظی استان اردبیل و بقیه از حوزه استحفاظی استان گیلان می‌گذرد. محور اسالم به خلخال را به این دلیل محور سخت‌گذر می‌گویند چون سه ‌هزار و ٣٠٠ متر از سطح دریا بالاتر است و برای همین بیشتر ماه‌های سال، این جاده در معرض ریزش کوه و جاری ‌شدن سیل قرار دارد. محور اسالم به خلخال، راه پیچ‌درپیچی در دامنه‌های سبز کوهستان است؛ جایی بکر و سبز که بیشتر نقاطش را مه پوشانده، وجود مه زیاد در این منطقه، دید راننده‌ها را بسیار کم و محدود می‌کند و همین دید کم، باعث می‌شود خیلی از رانندگان  پرتگاه پیش روی خود را نبینند و به ته دره سقوط کنند.
زیرساخت نامناسب جاده، پیچ‌های خطرناک و خطای انسانی، احتمال تصادف را در جاده اسالم به خلخال بالا می‌برد و باید
راننده ای کاملا هوشیار بود.

بخش 3 - گردنه حیران
مسیر ارتباطی آستارا و اردبیل ‌است. این گردنه که آخرین منطقه حفاظتی استان اردبیل به شمار می‌رود، از یک طرف مشرف به کوه‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه ‌است و از طرف دیگر، مشرف به دره‌ای نه‌چندان عمیق که از میان آن رود آستارا، آقچای عبور می‌کند و این رود، تعیین‌کننده مرز استان گیلان ایران و کشور آذربایجان است. این گردنه در بیشتر زمان‌ها زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاه است. با وجود این، این گردنه چندان مرتفع نیست و ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح آب‌های آزاد فقط حدود هزارو ٥٠٠ متر است؛ درواقع علت اصلی مه تقریبا دائمی گردنه حیران، رطوبت دریای خزر است، نه ارتفاع زیاد این گردنه.
 اما حوادث و تصادفات مرگ‌باری که در این گردنه به خاطر پیچ‌های خطرناک، مه دائمی، سرعت‌های غیرمجاز و سبقت‌های بی‌موقع اتفاق می‌افتد، و جان بسیاری از مسافران را در معرض خطر قرار می‌دهد.


بخش 4 - جاده چالوس
با نام رسمی جاده ۵۹، یکی از مهمترین جاده‌ها برای مردم تهرانوکرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در مازندران وصل می‌شود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند .محور چالوس - کرج از بی نظیرترین مناظر و چشم‌اندازهای بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور می‌باشد که همین امر گاهی سبب ترافیک‌های سنگین در تعطیلات می‌شود.
عرض کم جاده، تردد بسیار زیاد در روزهای تعطیل، قدیمی بودن جاده، کوهستانی بودن و خطر ریزش سنگ و بهمن، جاده چالوس را به یکی از خطرناکترین جاده های کشور تبدیل کرده است.
هر چند ۳ محور شمالی اتوبان رشت، محور فیروزکوه و جاده هراز هم در نوع خود خطرناک هستند، اما خطرشان از جاده چالوس کمتر و رانندگی در این مسیرها برای رانندگانی که تجربه کمتری دارند، راحت تر است.

بخش 5 - محور زنجان _ میانه
عمده‌ترین خطری که راننده‌ها را در این منطقه تهدید می‌کند، ورودی آذربایجان است؛ دقیقا ورودی شمال غربی محور زنجان-میانه. بیشتر تصادفات در این محور یا در اتوبان پیامبر اعظم رخ می‌دهد یا در منطقه پل‌دختر، چون زیر‌سازی اتوبان پیامبر اعظم با وجود اینکه چند سال پیش افتتاح شده، زیاد خوب نیست، سربالایی و سرپایینی زیادی دارد. جاده دوطرفه پل‌دختر، در منطقه کوهستانی قرار گرفته، شیب دارد و اکثرا تصادفات در این منطقه به دلیل برخورد خودروها در مسیر دوطرفه است. همچنین واژگونی‌های زیادی به دلیل سرعت غیرمجاز رخ می‌دهد و شدت تصادفات بالاست. در محور زنجان به میانه آمار فوتی ٧٠ درصد است و فقط ٣٠ درصد سرنشینان حادثه از مرگ نجات پیدا می‌کنند و مصدوم می‌شوند. اما اگر رانندگان، سرعتی که پلیس‌راه روی تابلوها اعلام کرده را رعایت کنند، ٥٠ درصد تصادفات کاهش پیدا می‌کند .
سرعت زیاد در این محور بسیار حادثه‌ آفرین خواهد بود.


بخش 6 - تهران _ سمنان _ مشهد :
مسافت ۹۰۰ کیلومتری تهران – مشهد از دو نظر جزء جاده های حادثه ساز است؛ اولین دلیل آن تردد زیادی است که در آن انجام می شود. دوم :بیابانی و یکنواخت بودن مسیر هم باعث خستگی، کسلی و خواب آلودگی رانندگان می شود که علت بخشی از سوانح است .رانندگان در هر ۲ ساعت باید با توقف خودرو، استراحت کوتاهی داشته باشند. همچنین مسافران نوروزی می توانند با مراجعه به پایگاه های هلال احمر برای اسکان در شب اقدام کنند.

بخش 7 - بندرعباس _ لار
در این جاده ۳۰۰ کیلومتری هیچ تعمیرگاه یا آبادی و حتی پمپ بنزینی وجود ندارد. جاده ای که در برخی نقاط آن علائم خط کشی شده هم وجود ندارد و تیرهای برق چوبی هم در کناره جاده دیده می شود.
همه اینها معبر بندرعباس به لار را به یکی از جاده های خطرناک در شب تبدیل کرده است، بنابراین در گذر از این راه باید تمام مسائل ایمنی را رعایت و قبلا مسائل فنی و بنزین اتومبیل تان را بررسی کنید.

بخش 8 - گردنه اسدآباد همدان :
گردنه اسدآباد همدان بین دو شهر همدان و کرمانشاه قرار گرفته و ارتفاع آن به حدود ۲۰۰۰ متر می رسد. اغلب روزها شرایط نامناسب جوی و کوهستانی بودن این مسیر باعث به وجود آمدن تصادف های سختی شده است. قبل از گذر از جاده های این مسیر حتما شرایط جوی و آب و هوایی آن را بررسی کنید.

بخش 9 - سیرجان – بندرعباس :
کیلومتر ۳۰۰ این جاده، بسیار حادثه خیز است چون عرض کمی دارد و کامیون ها و تریلرهای بزرگ و ترانزیتی هم در آن رفت و آمد می کنند. بنابراین باید در این محدوده ضمن حفظ آرامش خود، سرعت مجاز و حتی کمتر از آن را با توجه به ایمنی اتومبیل خود رعایت کنید .

بخش 10 - جاده مرند _ جلفا :
منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشورمان، باعث شده است تا جاده کوهستانی مرند جلفا یکی از پرترددترین جاده های کشور باشد. عبور انبوه کامیون ها و تریلی های ترانزیتی در جاده ای با عرض کم و احتمال ریزش کوه ها و صخره های اطراف جاده و تونل های موجود، باعث خطرناک تر شدن این جاده برای گردشگران داخلی و خارجی شده است.

بخش 11 - جاده سرچم اردبیل :
کارشناسان دلایل اصلی تصادفات در این محور را نامناسب بودن خود جاده می‌دانند و مسئولان نیز وعده استانداردسازی این جاده را می‌دهند، اما هنوز این جاده یکی از مرگبارترین جاده های کشور است.



بخش 12 - سقز _ بانه :
مسیر سقز بانه به لحاظ وجود بازار مرزی در شهر بانه همواره مسیری پرتردد است. کوهستانی بودن این منطقه و نیز دوطرفه و تک بانده بودن جاده آن را یکی از جاده های خطرناک کشور کرده است. پس اگر قصد گذر از این جاده را دارید، بسیار احتیاط کنید؛ مخصوصا در گردنه ها و پیچ‌های جاده.


بخش 13 - لامرد _ شیراز :
این محور طولانی که بیش از ۴۰۰ کیلومتر است یکی از محورهای خطرناک ایران است. بیرم، فیشور، خنج، لاغر، قیر و فیروزآباد نیز در این محور قرار دارند. اگر در نقشه به این مسیر نگاه کنید، پیچ ها و خمیدگی های زیادی را خواهید دید. در سال‌های پیشین دولت تلاش می‌کند تا با احداث تونل و پل این گردنه ها را کاهش دهد. تا هم موقعیت‌های خطرناک این محور کاهش ‌یابد و هم طول مسیر آن.

بخش 14 -  خرم آباد _ بروجرد :
محور خرم آباد به بروجرد نیز یکی از محورهای ناامن است که نقاط حادثه ساز بسیاری دارد. در سال‌های گذشته مسئولین سعی کرده اند با ایجاد پل‌ها و تونل هایی در این مسیر از حادثه خیزی آن بکاهند، که البته موفق نیز بوده اند. با این حال این محور هنوز هم خطرناک است.

بخش 15 - قم  _ گرمسار :
میزان تلفات این معبر تازه تاسیس به حدی بوده که فرمانده انتظامی قم از این میزان ابراز نگرانی کرده و استاندارد نبودن جاده بارها مورد انتقاد قرار گرفته. با اینحال در آن تردد می شود و نهایت دقت شما را طلب می کند.
از افتتاح این محور چندی نمی‌گذرد، این جاده به علت داشتن عرض کم و نداشتن شانه خاکی به جاده ای حادثه خیزترین تبدیل شده است.

بخش 16 - گردنه کولی کُش :
این گردنه در محور شیراز – اصفهان قرار دارد و همانطور که از نامش پیداست، یکی از نقاط خطرناک حمل و نقلی است! با توجه به کوهستانی بودن آن در زمستان ها خطرناک‌تر می‌شود. قبل از گذر از محورهای کوهستانی حتما وجود زنجیرچرخ را بررسی کنید. همینطور در جاده هایی که در جوار مناطق محافظت شده، مواظب حیوانات وحشی باشید.

بخش 17 - مریوان _ اورامان :
برای رسیدن به روستاها و مناطق دیدنی منطقه اورامان که در نزدیکی مرز ایران و عراق قرار دارند، بایستی از خطرناکترین جاده های ایران گذر کنید. در زمستان این جاده ها خطرناک‌تر می‌شوند و حتی احتمال دارد زیر بهمن بمانید. پس توصیه می‌کنیم برای سفر به این منطقه تعطیلات تابستان را انتخاب کنید!

بخش 18 - تهران _ قم _ اصفهان _ شیراز :
 برای این‌که از تهران به شیراز بروید باید از شلوغ‌ترین معبر ایران یعنی اتوبان قم ـ تهران بگذرید. در عین حال اتوبان قم ـ اصفهان هم به دلیل سرعت بالای اتومبیل‌های عبوری، یکی از معابر حادثه‌ساز در مسیر شیراز است. در عین حال باید از اتوبان شدن این مسیر به عنوان یکی از علل کاهش تصادفات جاده‌ای در آن یاد کرد.

بخش 19 - صفادشت _ ملارد :
جاده چیتگر حدفاصل میدان ملارد به سمت صفادشت به طول حدود هزار و 300 متر موسوم به حصارک غفاری به دلیل غیراستاندارد بودن جاده، وجود درختان در میان جاده و رعایت نشدن مسائل ایمنی و فنی به محوری خطرناک و حادثه‌خیز در شهرستان ملارد تبدیل شده است به طوری که بروز تصادفات فراوان و نبود امکانات درمانی موجب شده سوانح رانندگی که در این جاده رخ می‌دهد، با تلفات بسیاری همراه باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناجی