بخش 20 - جاده وهن آباد :
وهن آباد شهری در حوالی رباط کریم در استان تهران است. محور مواصلاتی این جاده به اتوبان قم که تردد بسیار بالایی دارد، یکی از جاه های پرخطر است. عرض کم و تعریض نیمه کاره و همچنین دید کم در شب به دلیل وجود نداشتن نور کافی از دلایل حادثه خیز بودن محور وهن آباد است. اگر قصد گذر از این منطقه را دارید، حتما زمان سفرتان را طوری تنظیم کنید که به شب و تاریکی نخورید.
بخش 21 - اتوبان پردیس :
اتوبان پردیس تهران هم یکی از معابر حادثه ساز در کشور است. قبل از افتتاح رسمی این پروژه، وجود نداشتن معابر و برخی اشکالات فنی باعث شده بود این اتوبان حتی برای مدتی بسته شود. با اینحال، این روزها خبرهایی از تصادف هایی در این معبر به گوش می رسد. رعایت نکات ایمنی و سرعت مجاز می تواند سلامت شما را در این جاده تضمین کند.
بخش 22 - جاده اصفهان :
این جاده کفی و یکنواخت است و تردد خودروهای ناهمگونی مثل کامپیون و خودروی سواری در آن زیاد است و باید ضمن حفظ آرامش، سرعت مجاز را رعایت و در مواقع خستگی حتما جایی را برای استراحت انتخاب کنید تا یکنواختی جاده باعث پرت شدن حواس شما نشود .
بخش 23 - جاده سلفچگان :
این جاده های پر پیچ و خم و پرچاله حتما راننده ای را می طلبد که از رانندگی در جاده آگاهی و تجربه داشته باشد. اگر راننده ای خسته و تازه کار هستید، به هیچ وجه در شب در این جاده حرکت نکنید. از وضعیت آب و هوایی این جاده هم قبل از سفر حتما باخبر شوید.
بخش 24 - سر پل ذهاب به ثلاث باباجانی :
یک محور کوهستانی در استاد کرمانشاه است که در دامنه کوه دالاهو قرار دارد.
در زمستان خطر ریزش برف دارد و تردد در آن به سختی صورت می گیرد.
به علت بارش برف و کولاک شدید محور شاهرود به آزادشهر واقع در استان سمنان یکی از جاده هایی است که نیاز به دقت بالای رانندگی دارد .جاده ترانزیتی آزادشهر به شاهرود یکی از جاده های پر تردد در شمال استان گلستان می باشد.
محور کیاسر تنها محور اصلی است که ساری را به سمنان متصل میکند. مهمترین خطری که در جاده کیاسر مردم را تهدید میکند، برف است. برف سنگین در کیاسر باعث بروز حوادث جبرانناپذیری میشود. شرایط جاده بهگونهای است که یا تصادف نمیشود یا اگر تصادف شد، خیلی سنگین است. بنابراین در هنگام رانندگی در این محور باید دارای مهارت های بالا باشید .
جاده ابرکوه- خاتم که با شرایط فعلی و قبل از اتمام کامل پروژه به بهره برداری رسیده است، به یکی از خطرناک ترین جاده های استان تبدیل شده .
این پروژه نیمه تمام یکی از خطرناک ترین جاده های استان است.
جاده هارونی به پنج انگشت فاقد شانه سازی مناسب و علائم رانندگی و ایمنی لازم و عرض کم است، که در اصل یک جاده روستایی است و برای جاده ارتباطی بین دو شهرستان مناسب نیست. جاده هارونی محل عبور و مرور کشاورزان و روستاییان بخش بهمن است، که این موضوع می توانند بیشترین آسیب را در این جاده ایجاد کند. همچنین در تعطیلات نوروز و با توجه به حجم مسافر در بخش بهمن، این جاده می تواند موجب خسارات جانی و مالی بیشتری شود.
وجود مرز لطف آباد و باجگیران با کشورترکمنستان ،عبور کامیونهای ترانزیتی و صادراتی ،حضور گردشگران داخلی و خارجی ، رفت و آمد اهالی روستاییان بخش باجیگران و تعدادی از روستاهای بخش مرکزی به قوچان به عنوان مرکز شهرستان در این جاده اهمیت رسیدگی به این جاده را دوچندان کرده است.
بدلیل عبور کامیون ها از این مسیر و کوهستانی بودن آن مجبور خواهید بود بارها از ترمز استفاده کنیم که این امر باعث آسیب رساندن به آسفالت و ایجاد حفره و یا جمع شدن بخشی از آسفالت میشود.
در بعضی از قسمتهای جاده یک لاین کامل خراب است و این امر در بعضی از موارد باعث ایجاد تصادف به علت انحراف به چپ می شود.
توریستهای زیادی در این جاده تردد می کنند که به مسیر آشنا نیستند و در برخی از مناطق بعلت خرابی آسفالت شاهد انحراف خودروی آنها از جاده و واژگونی خودرو خواهیم بود .
در این منطقه نقاط بکر طبیعی وجود دارد و تعطیلات می تواند پذیرای علاقه مندان بسیاری باشد اما بدلیل وضعیت بد جاده کمتر کسی حاضر به تردد در آن است .
جادهای که دو جاده شمالی ایران یعنی هراز را به چالوس وصل میکند، جاده ای است که تقریباً در مسیر دره بلده ساخته شده
جاده پرپیچ و خم «دوآب» تا «سیاه بیشه» جاده ای زیباست با روستاهای دیدنی و طبیعت تماشایی مسیری به کوتاهی یوش به بلده یا به درازای فاصله چالوس تا هراز. مسیر یوش بلده به نور که از جاده چالوس آغاز مىشود، شما را به دنیایى متفاوت مىبرد. این راه، جادهاى کوهستانى و آسفالت اما رفت و آمد خودروها کم است. در گذر از این مسیر آنچه میبینید تپه، دره و درخت و روستاهایى با بامهاى شیروانى است.
تا چشم کارمی کنه دره هست و چون در ارتفاعات هست ، تقریباً همیشه مه گرفتست ، طوریکه دید بسیار کم است ،حتی در مرداد، پس تا میتوانید احتیاط کنید .
شیراز گردنه ی کنارتخته و تنگ ابوالحیات دو نقطه ی واقعا خطرناک در این مسیر هستند که در سال های اخیر با تعریض جاده سعی شده است بار ترافیکی از تنگ ابوالحیات کاسته شود .
مسوولان باید به فکر این راه ارتباطی خطرناک باشند که همه ساله جان چندین تن از هم وطنان را میگیرد و البته میزان تردد در این جاده بسیار بالاست.
بالا بودن سوانح رانندگی در طول مدت کوتاه، جاده اهر- تبریز را تبدیل به جاده مرگ و وحشت کرده و این در حالی است که وعده ها در خصوص ساخت بزرگراه در این محور همچنان ادامه دارد . جاده اهر – تبریز یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین جاده های کشور است و در طول سال های گذشته همواره جزو سوژه ها و تیترهای رسانه ها بوده و کمتر هفته ای است که ، خبر کشته و مصدوم شدن عده ای مردم در این جاده در مطبوعات منتشر نشود، جاده ای که نام هایی همچون جاده مرگ و جاده وحشت گرفته است.
با وجود برخی مشکلات در این جاده، مردم نیز باید با رعایت فرهنگ راهنمایی و رانندگی برای کاهش تعداد تلفات و تصادفات در این جاده تلاش کنند زیرا در صورت رعایت این فرهنگ به طور قطع درصد بالایی از این تصادفات کاهش خواهد یافت.
اگر به نقشه جغرافیایی ایران بنگرید متوجه میشوید دو استان بوشهر و کهگیلویه بویراحمد هم مرز هستند. این دو استان با یک جاده خطرناک، باریک و پر پیچ و خم بین شهرستانهای گناوه در استان بوشهر و گچساران در استان کهگیلویه با هم مرتبط میباشد. جادهای که از حداقلهای یک جاده مواصلاتی برخوردار نیست و ۳۸ سال پیش توسط شرکت نفت جهت تسهیل در کارهای عملیاتی خود ایجاد شده شده و اداره راه هیچ نقشی در ساخت آن نداشته است. در حال حاضر این جاده یکی از خطرناکترین جادههای کشور است. جادهای که علاوه بر کوهستانی و پر پیچ خم بودن دارای آسفالتی بیکیفیت و پر چاله است. عرض جاده بسیار کم و فاقد شانه راه و همچنین علائم هشدار دهنده و اخطاری است و در بخشهایی حتی خط کشی وسط جاده نیز پاک شده است.
این جاده درطول سال بویژه ایام تعطیلات نوروز یکی از نقاط پرتردد به شمار میآید و تاکنون حوادث جادهای زیادی دراین نقطه رخ داده است که باید مسوولان ذیربط هرچه زودتر در برطرف کردن نواقص و روان سازی این مسیر اقدام کنند زیرا که جاده راه دسترسی قریب به ۲۰ روستای بخش مرکزی گناوه به مرکز این شهرستان است.
محور «شمال - جنوب» رکورددار بیشترین تردد و تصادف در میان جادههای استان لرستان بوده است.
در حالیکه ۲ درصد تردد وسایل نقلیه در ایام نوروز سال گذشته به محورهای مواصلاتی استان اختصاص داشت، ۴ درصد تلفات جادهای کشور در این ایام سهم محورهای لرستان بوده است.
اوج تردد وسایل نقلیه ایام نوروز مربوط به سه مقطع ۲۴ تا ۲۸ اسفند ۹۴، ۳ تا۶ و ۹ تا ۱۱ فروردین ماه ۹۵ بوده و با توجه به افزایش تردد در این سه مقطع، بیشترین تخلفات و تلفات نیز در همین بازه زمانی به وقوع پیوسته است.
در ایام نوروز سال گذشته محور «شمال - جنوب» مقاطع «خرم آباد - بروجرد»، «خرمآباد - پلدختر»، «چالانچولان - ازنا» و «بروجرد - پلدختر» بیشترین سهم را در این آمار دارند.
در ایام سفرهای نوروزی سال گذشته ۲۸ نفر فوتی ناشی از تصادفات در محورهای استان به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل آن با ۲۲ نفر فوتی از رشد قابل ملاحظهای برخوردار بوده است.
عمدهترین علت تصادفات توجه نکردن به جلو و خستگی و خوابآلودگی راننده بوده است.
بخش 34 - محور قاین _ بیرجند :
این مسیر یکی از نقاط حادثه خیز جاده قاین – بیرجند است که عملیات اصلاح آن در یک باند به روش روسازی بتنی از حدود 4 ماه پیش آغاز شده است.
محور بیرجند _ قاین یکی از پر ترددترین محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی بوده که به دلیل قرار گرفتن در مسیر مشهد مقدس میزبان تعداد زیادی از وسایل نقلیه است با این وجود جاده باریک، پیچ در پیچ و تک بانده در دل کوهستان سرعت تردد در این محور را کند کرده و حالا دیگر پاسخگوی حجم ترددها نیست.
در جاده های رفسنجان- نوق و رفسنجان- زرند حوادث ناگواری رقم می خورد که نیاز به رسیدگی و رفع این معضل دارد .
جاده رفسنجان – نوق دومین جاده مرگبار استان/۱۱ کشته در یک ماه داشته است .
بر اساس اطلاعات اداره راه و شهرسازی، جاده رفسنجان – نوق دومین جاده مرگبار استان کرمان بوده و طی یک ماه اخیر ۱۱ کشته داشته است.پس در هنگام رانندگی در این جاده تا میتوانید احتیاط و دقت رانندگی کنید.
بخش 36 - جاده بم :
خطرناک ترین جاده استان کرمان است
جاده کرمان – بم که به مرگبارترین جاده کرمان شهرت دارد ۱۳ سال در حال اجرا است اما هنوز هم این جاده حادثه خیر شاهد بروز تصادف های متعدد است.
محورهای کرمان _ بم، انار _ رفسنجان، کرمان _ سیرجان، جیرفت _ کهنوج و کرمان _ رفسنجان به ترتیب پرحادثهترین جاده های استان کرمان هستند.
سال 82 پس از زمین لرزه بم تنها راه امداد رسانی بعد از فرودگاه بم جاده یک طرفه کرمان به سمت بم بود که در بروز زمین لرزه و همچنین بازسازی این شهر و رفت و آمدهای روزانه هزاران خودروی سنگین برای امداد رسانی این جاده دچار خسارت های جدی شد.
10 کیلومتر از این جاده هنوز یک طرفه است و یکی از خطرناک ترین نقاط حادثه خیز جاده های استان کرمان محسوب می شود.
جاده کرمان – بم تنها راه ارتباطی استان کرمان به سیستان و بلوچستان محسوب می شود و یکی از دو محور دسترسی استان کرمان به هرمزگان نیز به شمار می رود.
از سوی دیگر هفت شهرستان جنوبی استان کرمان که یک میلیون نفر جمعیت دارند نیز برای رفت و آمد به مرکز کشور از این جاده عبور می کنند و 4 میلیون تن محصولات کشاورزی این منطقه از استان نیز از همین جاده به بازارهای مصرف منتقل می شود .
طولانی بودن جاده های استان کرمان موجب شده است اکثرا رانندگان دچار خستگی شوند که در نهایت موجب واژگونی خودرو می شود
برای رسیدن به طبیعت بسیار زیبای کوه گنو در بندرعباس شما راه های خطرناکی را باید پشت سربگذارید. پس سعی کنید طبیعت زیبا و دلفریب آنجا مانع عدم تمرکز شما در حین رانندگی نشود و با سرعت مجاز حرکت کنید .
بخش 38 - بوشهر _ کازرون :
محور بوشهر به کازرون یکی از جاده های خطرآفرین است. نام این جاده را در گوگل جستوجو کنید تا در کمتر از یک ثانیه گوگل لیستی از هزاران صفحه را برایتان لیست کند که در اغلب آنها درباره تصادف در این محور نوشته شده است!
پس قبل از حرکت کردن به سمت این جاده مسائل فنی خودرو خود را بخوبی چک کنید و به علائم راهنمایی و رانندگی دقت نمایید .
جاده سنندج – مریوان یکی از جاده های پرترافیک استان کردستان به شمار میرود. این محور با داشتن پیچ های خطرناک یکی از جاده های خطرناک کشور است ، سبقت های بی موقع و غیر مجاز، سرعت بالا میتواند از علت های اصلی به خطر افتادن جان مسافران در این جاده باشد .
منابع:
1- http://www.eghtesadnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-15/107763-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%AF
2- http://www.yjc.ir/fa/news/5404090/7-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1
3- http://roznameiran.blogfa.com/post-106.aspx
4- http://sarveabarkouh.ir/-/%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D9%88%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D8%AA%D9%85-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
5- http://iranata.com/2013/01/dangerous-roads.html
6- http://iranata.com/2013/02/dangerous-roads-2.html
7- http://shabestan.ir/detail/News/605428
8- https://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/04/14/421345/%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B7%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%88%D8%A8-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
9- http://www.mehrnews.com/news/3889111/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A712- B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
10- http://nasimeqaen.ir/item/18283/%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%DA%86-%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%82%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%B1%D8%AC%D9%86%D8%AF%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1
11- http://aharvesal.ir/?p=24418
12- http://www.asriran.com/fa/news/520511/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B9%DA%A9%D8%B3
13- http://www.mehrnews.com/news/1779689/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86
15- http://aharvesal.ir/?p=35559
16- http://www.yjc.ir/fa/news/5613674/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81-%D9%85%D8%B1%DA%AF%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%A8
17- http://www.irna.ir/ilam/fa/News/82406749/
18- http://www.poolnews.ir/fa/news/38110/%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%85%D8%B3%D8%AF%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
19- http://www.khanehkheshti.com/55877/%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%88%D9%82-%D8%AF%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%B1%DA%AF%E2%80%8C%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A7/
20- http://rorasti.ir/22756/%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%88%D9%82-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%AF/
21- http://www.dana.ir/news/666149.html/%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF--%D9%86%D8%A7%D8%BA%D8%A7%D9%86--%D8%A7%DB%8C%D8%B0%D9%87--4-%D8%AE%D8%B7%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D9%88%D8%BA%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C
22- http://hodana.ir/fa/news/371435/%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B2-%D9%82%D9%88%DA%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%82%D9%88%DA%86%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%AC%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%82%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%DA%86%D8%B1%D8%AE-%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
23- http://namehnews.ir/fa/news/120414/%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AE%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D9%86-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86