اگر ما اطلاعات درستی از نیروهای امدادی داشته باشیم:
- آرامش بیشتر برای خودمان، کمک بهتر برای مصدوم  و رفتار شایسته تر در برابر نیروهای امدادی خواهیم داشت...

در همین راستا گروه کودک ایمن - ناجی فردا اقدام به معرفی نیروهای امدادی و مراحل امدادرسانی آنها می پردازد.

 

بخش اول:
معرفی مرکز فرماندهی عملیات تهران (دیسپچ)
بر اساس بازدید گروه کودک ایمن-ناجی فردا و کمال تشکر از همکاری سازمان اورژانس

🚑 مرکز فرماندهی عملیات تهران (دیسپچ)

☎️ آیا می دانید تماس هایی که با شماره 115 گرفته می شود به کجا متصل و چگونه پیگیری می شود؟

1- زمانیکه با شماره 115تماس می گیرید جوابگوی شما کارشناسان پرستاری یا پزشکان اورژانس می باشند.
به یاد داشته باشید اولین امدادگر در صحنه ی حادثه فردیست که با شماره 115 تماس گرفته و اطلاعاتی که از وضعیت بیمار و صحنه ی حادثه می دهد بسیار کمک کننده است. دومین امدادگر کارشناسی هست که با شما صحبت می کند و با اطلاعات دریافتی می تواند راهنمایی های حیات بخشی در لحظات اولیه داشته باشد.
پس با دقت به صحبت هایشان گوش کنیم و به سوالاتشان پاسخ دهیم و راهنمایی هایشان را انجام دهیم.
✅ حفظ آرامش کلیدی ترین نکته تماس با 115 و دیگر سازمانهای امدادی است.

2- در حین صحبت با کارشناس 115، از طریق نرم افزار کامپیوتری هماهنگی لازم میان این بخش و بخش اعزام آمبولانس به سرعت انجام می شود و مسئولین اعزام آمبولانس با توجه به آدرسی که شما اعلام می کنید از طریق بی سیم به نزدیکترین پایگاه اورژانس اطلاع داده و اعزام واحد امدادی صورت می گیرد.
✅ به یاد داشته باشیم کلیه نیروهای اعزامی به محل حادثه( حتی راننده آمبولانس) دانش و مهارت لازم برای انجام خدمات فوریتهای پزشکی را دارا هستند و می توانند در محل حادثه خدمات لازم را به بیماران و مصدومین ارایه کنند.

3-با رسیدن پرسنل فوریتهای پزشکی به محل حادثه، ابتدا از بیمار یا مصدوم شرح حال گرفته و وی را معاینه می کنند ( کنترل علایم حیاتی و معاینه فیزیکی). اگر نیاز به انتقال بیمار به مرکز درمانی باشد، کارشناسان واحد اعزام مناسب ترین مرکز درمانی را از نظر نزدیکی مسافت، امکانات، تخصص مورد نیاز برای بیمار و ظرفیت پذیرش هماهنگ کرده و اعزام صورت می پذیرد.
✅ به یاد داشته باشیم انتخاب نهایی محل اعزام بر عهده پرسنل حاضر بر بالین بیمار نمی باشد و این تصمیم در واحد اعزام اورژانس گرفته می شود.

4-چنانچه احتمال سکته مغزی یا قلبی برای بیمار مطرح باشد، علایم حیاتی و نوار قلبی بیمار از طریق تجیزات تله مدسین (پزشکی از راه دور) توسط پرسنل اورژانس از محل حادثه برای پزشک متخصص حاضر در مرکز فرماندهی اورژانس ارسال شده و ادامه درمان و انتقال بیمار به مرکز درمانی توسط وی پیگیری می شود.

5-مدیر مرکز فرماندهی عملیات اورژانس در این قسمت ناظر بر فعالیت های هماهنگ میان بخش های مختلف (از پاسخ به امدادخواه تا تحویل وی به مرکز درمانی) می باشد.