حفظ امنیت فرزندان هنگام رانندگی در خودرو از مهم‌ترین وظایف هر پدر و مادری است. متاسفانه هر ساله صدها نوزاد و کودک خردسال به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی صحیح، در حوادث رانندگی آسیب دیده یا حتی جان خود را از دست می‌دهند!
استفاده از صندلی خودرو مخصوص کودک می‌تواند به حفظ امنیت کودکان هنگام رانندگی کمک بسیار زیادی کند. اهمیت این موضوع تا حدی زیاد است که در بعضی از کشورها قوانینی در رابطه با اجباری بودن استفاده از صندلی خودرو کودک وضع شده است، در حالی‌که در اکثر جوامع پیشرفته استفاده از صندلی خودرو کودک یک اصل محسوب می‌شود و متاسفانه بسیاری از خانواده‌های ایرانی از اهمیت این موضوع غافل هستند!


در آغوش گرفتن یا قرار دادن کودک روی زانو هنگام حرکت خودرو به‌ هیچ ‌عنوان امن نیست. در این حالت ممکن است با جزئی‌ترین تصادف نوزاد از آغوش فرد خارج شده یا حتی خود فرد به او آسیب بزند! حتی کیسه‌ی هوا که برای ایمنی سرنشینان خودرو در نظر گرفته شده است می‌تواند در تصادفات جان نوزادی را که در صندلی جلوی خودرو قرار دارد تهدید کند.
به گزارش پایگاه خبری پلیس سرهنگ مرادی، مدرس دانشگاه و معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در یادداشتی با عنوان «ایمنی و سلامت کودکان در خودرو» می‌نویسد: «کودکان، آسیب‌پذیرترین سرنشینان خودروها محسوب می‌شوند لذا کودکان را قربانی سهل‌انگاری‌های خود نکنیم، یکی از وسایل محافظت از کودکان در برابر حوادث رانندگی صندلی ایمنی کودک است که نقش غیرقابل‌انکاری در حفاظت از کودکان بر عهده دارد.» قطعا کودکان نه ‌تنها بزرگ‌ترین سرمایه‌ی هر پدر و مادر بلکه بزرگ‌ترین سرمایه‌های هر کشور محسوب می‌شوند. پس بهتر است با رعایت اصول ایمنی و استفاده از یک صندلی کودک مناسب در خودرو امنیت آن‌ها را در هنگام رانندگی تضمین کنیم.

بسیاری از ما فکر می کنیم شاید اگر بچه خودمان را در هنگام رانندگی در آغوش بگیریم امنیت او در هنگام رانندگی بیشتر خواهد بود. اما برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند در صورت تصادف و اگر کودک در آغوش ما باشد، نقش ایربگ را ایفا خواهد کرد و متاسفانه شدیدترین خطرها متوجه او خواهد شد.
حوادث رانندگی برای کودکان، تنها مختص کشور ما نیست و در اروپا هم سالیانه ۶۰هزار کودک در سوانح رانندگی مجروح و ۷۵۰ نفر نیز کشته می شوند؛ علت این امر استفاده نکردن کودکان از کمربند ایمنی و یا صندلی متناسب با وزن و سن آنهاست.
برخی از والدین تصور می کنند اگر کودک خود را در صندلی عقب بنشانند در صورت تصادف خطری متوجه او نخواهد شد اما در اینگونه مواقع احتمال پرت شدن کودک از صندلی عقب به سمت شیشه در مقایسه با افراد بزرگسال ۶ تا ۷ برابر است، حتی اگر کودک پرت نشود ممکن است بین صندلی گیر کند.
برای امنیت بیشتر کودکان، صندلی هایی مخصوص آنها طراحی شده است که در موقع ترمز شدید احتمال صدمه به کودک را به میزان بسیار زیادی پایین می آورد. بطوریکه نتایج مطالعه نشان می دهد که این صندلی ها خطر آسیب های وخیم را ۷۸ درصد و خطر آسیب های جزئی را ۷۵ درصد می کاهند.

نکاتی در خصوص خرید صندلی کودک:

قبل از خرید
باید توجه کرد که صندلی کودک از دو یا سه جا به کمربند ماشین وصل می‌شود زیرا کمربند پشت بعضی ماشین‌ها شبیه به کمربند هواپیماست و از دو نقطه متصل می‌شود، همچنین کمربند برخی ماشین‌های معمولی از سه نقطه به صندلی کودک وصل می‌شوند.  بنابراین لازم است در هنگام خرید به این نکته دقت کنید تا در زمان نصب صندلی دچار مشکل نشوید.
علاوه بر آن صندلی کودک برای مدت زمانی طولانی قابل استفاده باشد تا خیلی زود مجبور به تعویض آن نشوید. صندلی‌هایی را انتخاب کنید که روکش آن‌ها قابل تعویض یا شست‌ و شو باشد.
صندلی ماشین را حتماً بر روی صندلی عقب ثابت کنید.

عجولانه تصمیم نگیرید. کاتالوگ تولیدکننده را به دقت بخوانید و یا از درون وب سایت‌ها یا فروشگاه‌هایی که صندلی مخصوص کودکان را می‌فروشند، انواع صندلی‌ها را جستجو نمایید. فکر کنید خودتان می‌خواهید از صندلی استفاده کنید. مثلا اگر دائما آن را داخل یا خارج از ماشین می‌گذارید، صندلی‌ که وزن کمتری دارد، مناسب تر است. یا اگر زیاد به مسافرت های طولانی می‌روید، صندلی تاشو ممکن است برای کودک شما راحت تر باشد و به خوابیدن او نیز کمک می‌کند. صندلی را مناسب قد و وزن کودک خود انتخاب کنید. برای کودکان کوچک تر صندلی‌هایی که جای تکیه دارد، مناسب است.


هنگام خرید
در مورد اینکه آیا صندلی کودک برای کودک و خودروی شما مناسب هست یا خیر، از فروشنده سوال کنید. سعی کنید از جایی خرید کنید که قبل از خرید صندلی به شما اجازه دهد (یا کمک کند) آن را در خودروی خود امتحان کنید. اگر چنین چیزی مقدور نیست، اطمینان حاصل کنید که در صورت مناسب نبودن صندلی می‌توانید آن را پس بدهید و یا تعویض کنید.
از خریدن پشتی صندلی اجتناب کنید، مگر آنکه مطمئن باشید صندلی مناسب خودروی شما خواهد بود.
از خرید صندلی کهنه و دست دوم خودداری کنید زیرا نمی‌توانید از گذشته صندلی اطمینان داشته باشید(ممکن است در یک تصادف ماشین خراب شده و یا به شدت فرسوده باشد. برخی آسیب‌ دیدگی‌ها قابل رویت نیست) ضمن اینکه راهنمایی استفاده از این نوع صندلی‌ها غالبا از بین رفته یا گم شده است. صندلی‌های دست دوم قدیمی تر به نظر می‌رسند و مطابق استانداردهای روز ساخته نشده‌اند.

حقیقت این است که بهترین نوع صندلی آن است که با وسیله نقلیه، بودجه و کودک شما همخوانی داشته باشد و به یاد داشته باشیم نصب صحیح صندلی کلید ایمنی آن در خودروست.

صندلی مناسب کودک در خودرو
برای انتخاب نوع صندلی،‌قد، وزن و سن کودک را در نظر بگیرید.

هنگام خرید صندلی اتومبیل کودک باید برچسب آن را نگاه کرده و صندلی مناسب وزن کودک را انتخاب کرد.
توجه کنید که روی برچسب صندلی علامت «universal» نوشته شده باشد. بودن این علامت یعنی صندلی برای انواع اتومبیل‌‌ها مناسب است.
تا سن ۹ ماهگی بسیار مهم است صندلی‌ای را انتخاب کنید که از گردن و سر کودک محافظت کند.
بهترین مکان برای قرار دادن صندلی کودک، صندلی پشت اتومبیل است.
در حال حاضر صندلی‌های پیشرفته‌‌ای وارد بازار شده است که سیستم رگلاژ داشته و قابل تنظیم برای هر سنی است.
قیمت این نوع صندلی‌ها بالاتر از انواع کلاسیک است اما از آنجا که برای هر سنی مناسب است درنهایت در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند.


لوازم جانبی صندلی کودک
زمانی که صندلی کودک را خریداری می‌کنید، تمامی لوازم جانبی و کمک های نصب آن را تحویل بگیرید. اگر قطعه با صندلی متناسب نباشد،‌استفاده از آن قطعه همراه صندلی ایمنی نخواهد داشت. لوازم یدکی صندلی های کودک برای هر صندلی تست تصادف را پشت سر نگذاشته اند و با یک ضربه می‌توانند باعث آسیب به کودک شوند. این لوازم شامل بالشتک سر کودک (مگر اینکه با صندلی همخوانی داشته باشد) و ضامن‌های کمربند صندلی است که اگر شما صندلی را به درستی تعبیه کرده باشید، به آنها نیاز پیدا نخواهید کرد. استفاده از لوازم یدکی موجود در بازار غالبا ضمانتنامه صندلی را از بین خواهد برد!

یک صندلی استاندارد کودک چه ویژگی‌هایی دارد؟
براساس نظر متخصصان، صندلی استاندارد کودک باید قابل اتصال به بدنه اصلی باشد. در واقع تعدادی از صندلی‌ها فقط به روکش یا کمربند ایمنی خودرو متصل می‌شوند که این حالت ضریب امنیت را تا حد بسیار زیادی کم خواهد کرد. پس اگر بتوان صندلی کودک را به بدنه سخت و فلزی صندلی اتومبیل متصل کرد، بیشترین ایمنی هم برای کودک فراهم خواهد شد.

کمربند صندلی
صندلی کودک باید دارای کمربند ویژه‌ای هم باشد تا او در اثر تکان‌های شدید خودرو، به اطراف پرتاب نشود. این کمربند باید از جنس نرمی ساخته شده باشد تا بدن کودک را نیز آزار ندهد و در اثر ترمزهای شدید، باعث زخم شدن یا وارد شدن فشار بیش از حد روی بدن و استخوان‌بندی ظریف کودک نشود. این نوع کمربندها که معمولاً به صورت ضربدری است، با یک لایه محافظ بسیار لطیف و نرم پوشانده می‌شود تا کودک به هیچ عنوان صدمه نبیند.


پس از خرید
اول ایمنی، سپس حرکت:
زمانی که صندلی مناسب را خریده اید و آن را در خودرو نصب کرده‌اید فراموش نکنید که همیشه باید قبل از شروع حرکت، آن را بررسی نمایید تا از اتصال کامل و صحیح آن مطمئن شوید و سپس کودک یا نوزاد را در آن قرار دهید.


ایزوفیکس(ISOFIX) چیست؟

ایزوفیکس(ISOFIX) یک استاندارد جهانی برای بخشهای کودکان در خودروهای سرنشین دار است. ایزوفیکس، سازمان جهانی استانداردی است با شماره استاندارد ISO 13216 که بر روی سامانه نگهدارنده گروه 1، یعنی صندلیهای ایمن برای کودکان کار می کند. این سامانه در کشورهای مختلف با نامهای گوناگونی ممکن است شناخته شود، صندلیهای دارنده این استاندارد تنها بر روی ماشینهایی قابل نصب هستند که آنها نیز این استاندارد در آنها اعمال شده و با یکدیگر سازگار هستند.
آیا ایزوفیکس مزیتی دارد؟
ایزوفیکس برای نصب صندلی ماشین بدون استفاده از کمربند ماشین طراحی شده است.
صندلی ماشین های مجهز به این سیستم چنگک هایی دارند که به نقاط لنگر مانندی که از مابین صندلی های عقب ماشین خارج می شود وصل می گردند.
این روش نصب ساده تر بوده و ریسک نصب اشتباه برای صندلی را کاهش می دهد.