نگاهی گذرا به آمار حوادث سال های اخیر و پیدایش کارهای عجیب و غریب به منظور جشن و شادی چهارشنبه آخر سال به وضوح مشخص می کند که آسیب پذیرترین گروه سنی برای خطرات چهارشنبه سوری کودکان و نوجوانان و حتا جوانان می باشند.


گوشه ای از اخبار مربوط به حوادث چهارشنبه سوری:

  • رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کرمانشاه : 30 نفر براثر انفجار مواد محترقه در استان در چهارشنبه آخر سال مصدوم شدند.

  • یک منبع آگاه در قم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یک مرد جوان که در حوادث چهارشنبه آخر سال به دلیل اصابت مواد محترقه به چشمانش مصدوم شده، در بیمارستان کامکار قم بستری است. وی بیان داشت: شدت جراحات وارده به چشمان این جوان به حدی است که او باید برای ادامه درمان به تهران منتقل شود.

  • یک منبع آگاه در البرز اعلام کرد: براثر وااژگونی یک دستگاه موتورسیکلت و انفجار مواد محترقه در شهرستان نظرآباد، سه شنبه شب دو موتورسوار در دم جان سپردند.


  • رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان همدان گفت: انفجار مواد آتش زا در مراسم چهارشنبه سوری دو دست و دو چشم نوجوان تویسرکانی را از او گرفت.

  • مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از وقوع 41 مورد حریق و انفجار در چهارشنبه سوری امسال در این کلانشهر خبر داد.

  • آتشپاد دوم حسن جعفری روز چهارشنبه اظهار داشت: در شبانه روز گذشته 86 مورد حریق و حادثه در مشهد اتفاق افتاد که 41 مورد از این تعداد مربوط به سه شنبه شب بود که از ساعت 16و 58 دقیقه آغاز شد و تا چهار و 30دقیقه بامداد امروز ادامه داشت.وی مهم ترین حادثه چهارشنبه سوری را انفجار خودروی پراید که حامل مواد آتش زا و ترقه بود عنوان کرد و گفت: این انفجار ساعت 19و53 دقیقه سه شنبه در بلوار وکیل آباد رخ داد که بر آثر آن دو سرنشین این خودرو و یک سرنشین خودرو پراید مجاور مصدوم و راهی بیمارستان شدند.

وی اظهار داشت: پرتاب نارنجک داخل منزل مسکونی در بلوار دانشجو، انفجار نارنجک در منزل مسکونی در منطقه هفت تیر نیز از حوادث شب گذشته بود که خوشبختانه خسارت جانی نداشت.
آتش گرفتن 10 اصله درخت، پنج مورد ضایعات، 15 مورد لاستیک، 4 مورد تابلوی برق، 3 مورد سطل های زباله شهرداری و آتش گرفتن المان ترازوی شهرداری از دیگر حوادث شب چهارشنبه آخرسال در شهر مشهد بوده است!!!

  • مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران نیز گفت:  یک کودک یک ساله نیز براثر ترکیدگی نارنجک از ناحیه صورت مجروح شد که به بیمارستان لقمان منتقل شد.

و... و... و...

به طور کلی در سال 1392 مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور، مصدومان چهارشنبه سوری را یک هزار و 987 نفر اعلام کرد و افزود: ترقه، آتش و نارنجک بیشترین حوادث را ایجاد کرده اند و زخم، پارگی و بریدگی شایع ترین نوع آسیب ها بوده و سوختگی درجه یک، خراشیدگی و ساییدگی در رتبه های بعدی قرار داشتند که 47.9 درصد حین بازی با مواد محترقه و 26.2 در حین عبور به صورت عابر پیاده یا حین تماشا دچار حادثه شده اند!!!



فراوانی مصدومان حوادث چهارشنبه سوری مردان حدود 3.5 برابر زنان بوده است و بیشتر مصدومان به گروه سنی 15 تا 24 سال تعلق دارند!


بر اساس این گزارش بیشترین نواحی آسیب دیده بدن در مصدومان به ترتیب 38.3 درصد دست ها و 23.7 درصد چشمها می باشد همچنین گوش ها و صورت نیز آسیب پذیری زیادی دارند

آمادگی هنگام بروز حوادث چهارشنبه سوری :

§    در صورت بروز هرگونه حریق یا حادثه بزرگ در شب چهارشنبه سوری باید ضمن حفظ خونسردی سریعا با نیروهای امدادی آتش نشانی ۱۲۵ و اورژانس 115 تماس بگیریم، با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق محل حادثه از نیروهای متخصص کمک بخواهیم.

§    با توجه به گستردگی حوادث آتش سوزی و سوختگی در این شب، در صورت جـــــزئی بودن آسیب وارده باید با حفظ آرامش نسبت به برطرف کردن حادثه اقدام کنیم و حتما مصدوم را به بیمارستان انتقال دهیم. (درخواست آمدن نیرو های امدادی را به محل حادثه نکنیم)

آسیب دیدگی چشم ها و عوارض سوختگی پلک ها از وخیم ترین حوادث مربوط به چهارشنبه سوری می باشد، در بعضی مواقع آسیب های چشمی در مراحل اولیه علایم زیادی ندارند و ظاهر بدی ایجاد نمی کنند اما می توانند حوادث ناگواری در روزهای بعد برای چشم ایجاد کنند؛

§       پس به یاد داشته باشیم اجازه ندهیم فرد با مالیدن چشم هایش آسیب را وخیم تر سازد، باید چشم آسیب دیده فرد را با یک وسیله در دسترس مانند لیوان های یک بار مصرف بپوشانیم، نیازی به گذاشتن دستمال، پنبه یا گاز روی چشم وجود ندارد.

§       باید از فرد مصدوم بخواهیم هر دو چشم خود را بسته نگه دارد، چرا که با حرکت مردمک یک چشم، به طور  غیر ارادی مردمک چشم دیگر هم حرکت می کند و ممکن است با وجود جسم خارجی در چشم، آسیب وارده بیشتر شود!

§       حتما باید فرد را به اورژانس چشم پزشکی منتقل کنیم.

§       نباید از هیچ گونه پماد یا قطره چشمی استفاده کنیم.

§       هرگز نباید به فرد داروهای مسکن مانند آسپیرین، ایبوبروفن و موارد مشابه را بدهیم.

§       برای سوختگی در نواحی دیگر بدن فقط باید محل سوختگی را با آب تمیز خنک کنیم و فرد را به مراکز درمانی انتقال دهیم. استفاده از موادی مانند خمیردندان، سیب زمینی، یخ و ... آسیب وارده را بدتر خواهد کرد!


به راستی چه شد که اکنون به جای فکر کردن در مورد دور هم بودن و سرور آیینی، همپای نیروهای امدادی آماده باش یک رویداد وهم انگیز گشته ایم...

در مطلب بعد به نکاتی خواهیم پرداخت که عمل به آن ها برگرداننده ما به آرامش در این شب هاست...