مهد کودک یکی از آن جاهاییست که دربست متعلق به کودکان است، ساعتهای زیادی از روز را در آن میگذرانند و لحظه های شیرین و شاد در کنار دعواها و بازیها و یادگیریهایی که در کنار دوستانشان دارند، کودکان پر از انرژی هستند و باید این انرژی را با بازی و دویدن، بالا و پایین پریدن و... تخلیه کنند؛ در همه لحظه ها نمیتوان مراقب همه آنها بود تا آسیبی نبینند، پس راه بهتر آنست که آنها را در محیطی امن نگهداریم تا ضریب آسیب دیدگیشان به کمینه برسد.

شما به عنوان یک مادر یا پدر این حق را دارید که زمانی که کودکتان را به یک مهد میسپارید، در مدت زمانی که از او دور هستید خیالتان از بابت سلامتیش راحت باشد، پس می توانید هنگام انتخاب یک مهد کودک به رعایت مواردی که می گوییم توجه کنید.



این موارد را به چند دسته تقسیم میکنیم:

1- ایمنی محل بناشدن مهد کودک

*) هنگام انتخاب مهد کودک به آدرس آن توجه کنید، البته نه از نظر جنوب یا شمال شهر بودن؛ مهدکودک نباید در خیابان باشد چون شلوغ بوده و ماشینها نیز باسرعت عبور میکنند که برای بچه ها خطرناک است.

همچنین یک فضایی مانند پیاده رو، یا فضای بازی برای تجمع و ایستادن بچه ها پس از خروج از مهد داشته باشد، چون بچه ها برای منتظر ماندن و غیره به فضایی نیاز دارند و همچنین بسیاری از اوقات با دو و به دنبال هم از مهد خارج میشوند.

*) زمانی که به محل مهد کودک میروید خوب دقت کنید که مهد در اطراف شریانهای اصلی تاسیسات شهری، برق فشار قوی، مترو و در مراکز آلوده شهر نباشد.



2-ساختمان و سازه مهد کودک

*) به دستگیره ها توجه کنید، ارتفاع آنها باید بیش از 1.5 متر باشد تا بچه ها نتوانند آنها را باز کنند.

*) سمت باز شدن درها را در نظر بگیرید، آنها باید به بیرون باز شوند، این مساله هنگام فرار بسیار اهمیت دارد، چون امکان بیرون رفتن آسان و سریع را فراهم میکند اما اگر به سمت داخل باز شود، با تجمع بچه ها پشت در عملا دیگر در باز نخواهد شد و بچه ها در اتاق محبوس میگردند.

*) در مسیر ورود و خروج کودکان به و از مهد نباید اختلاف سطح وجود داشته باشد، یعنی در طبقه نخست باشد و پله هم نخورد.

*) بخشهای مختلف مهد را ببینید، باید به گونه ای باشد که کودک نتواند از آنها بالا برود.

*) تمام بخشهای مهد، ورودیها، راهروها و کلاسها باید نور کافی داشته باشند و تاریک نباشند.

*) میدانید که برق چقدر میتواند خطرناک باشد و درعین حال چقدر توجه آنها را به خود جلب میکند، بنابراین تمام کلیدها و پریزها، باید در ارتفاعی باشد که دست بچه ها به آنها نرسد و درپوش و محافظ مناسب داشته باشند.

*) به کف ساختمان هم توجه کنید که مقاوم، صاف، بدون درز و شکاف و قابل شستشو باشد.



3- چیدمان مهد کودک

*) محدوده فضای مخصوص کودکان را بررسی کنید که دارای کفپوش نرم، غیر لغزنده، تمیز باشد و اجزای آن ریز نباشد و ازهم جدا نشوند.

*) لبه های تیز و برنده بسیار خطرناک هستند، کنترل کنید که حتما با محافظ پوشانده شده باشند.

*) کلاس بچه ها 5 – 2 سال باید از کلاس بچه های بزرگتر جدا باشد.

*) در مسیرهای رفت و آمد بچه ها مانعی نباید وجود داشته باشد.


   



5- وسائل بازی

*) خودتان این را میدانید اما ممکن است حواستان نباشد که، اجسام با ارتفاع زیاد برای بچه ها خطرناک است، یعنی درکلاس کمد، وسایل بازی یا هرچیز بلند دیگری نباید باشد چون احتمال سقوط دارند، درضمن وسایل بازی هم اگر بیش از حد بلند باشند خطرآفرین هستند و در صورت سقوط بچه ها از آنها ممکن است صدمه های جدی ببینند.

*) علاوه بر جدا بودن کلاس بچه های 5 – 2 و بزرگترها، وسایل بازیشان هم باید متفاوت و جدا باشد.

*) دقت کنید که وسایل بازی را در فاصله های مناسب از هم قرار داده باشند، فاصله کم وسائل احتمال حادثه را برای کودکان افزایش میدهد.

*) وسایل بازی و همینطور اسباب بازی های بچه ها از جنسهای سبک و بدون لبه های تیز باشد، و از چوب و فلز نباشند و همچنین شکسته یا زنگ زده نباشند.


همه اینهایی که گفتیم گلچینی از پرشمار مواردی است که باید توسط خانواده ها، مربیان و هنگام ساخت مهدهای کودک رعایت گردد. چه بسیارند ساختمانهایی که مختص فعالیت دیگری بوده اند و به مهد تبدیل شده اند . هیچ کدام از استاندارهایی که برای حفظ سلامت کودکان لازم است را ندارند.

البته آموزش دیدن مادرها و پدرها و همچنین گردانندگان مهدها در زمینه ایمنی بسیار بسیار میتواند در کاهش خطرها مفید باشد.

امیدواریم همیشه در سلامت و آرامش زندگی کنید.

منابع:

babysitter.com

aftab.ir

akairan.com

fomiran.com

تا مطلب بعدی...

پایان